OF/EN

Iedere werkdag ontvangen we een mail van Dr. Leandro Herrero in onze mailbox. Herrero, grondlegger van Viral change schrijft dan iets kleins of groots over gedrag- en cultuurverandering in organisaties. Vorige week inspireerde hij ons met een stukje over de tirannie van het ‘OF’.  De meeste strategische kaders in organisaties maken gebruik van het OF. Je moet kiezen tussen kosten en differentiatie, tussen A of B, C of B. Met andere woorden, je kunt niet beide manieren hebben.

We zijn gewend aan het OF in organisaties en in het dagelijks leven. Een van de tweedelingen is bijvoorbeeld altijd snelheid en kwaliteit geweest. Of misschien, beter, snelheid of kwaliteit. Je kunt niet, volgens de conventionele strategische wijsheid, beide hebben. Snelheid zal de kwaliteit aantasten. Wil je kwaliteit? Het gaat langzaam zijn.

Herrero schrijft dat in de huidige tijd een van de belangrijkste strategische opgaven is om het ‘OF model’ te verslaan.  Snelheid van verandering, verstorende en onvoorspelbare omgevingen en technologische ontwikkelingen dwingen ons om manieren te vinden om de tirannie van het OF te doorbreken. Het verlaten van een standaardpositie van ‘OF’ is vandaag de sleutel. Snelheid en kwaliteit zijn misschien geen vijanden meer.

Beheersing van (a) kritisch denken (b) zonder de besluitvorming te vertragen en (c) kwaliteit niet in gevaar te brengen is nu een kerncompetentie. Herrero geeft aan dat het niet eenvoudig is, maar dat we het tenminste moeten proberen. Het inspireerde ons voor het gesprek dat wordt gevoerd in de bestuurskamer van woningcorporaties over strategische vraagstukken van duurzaamheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid. De standaardpositie is niet langer een OF. De tirannie van het OF is verslagen door de onvermijdelijkheid van de EN.

Geplaatst in .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.